Wat is, hoelang is de procedure om een pedofiel/ kindermisbruiker te berechten

Wie kan mij vertellen hoelang het kan duren om een pedofiel/kindermisbruiker te veroordelen/berechten, sinds wij alles weten over onze dochter en sndere meiden, zijn we al bijna 4 weken verder, en die 4 weken zijn slopend voor ons.
Aangiftes ed zijn gedaan, alles is bekend over hem.
Na meerdere telefonische contacten met de politie krijgen wij alleen standaard te horen geduld te hebben?
Geduld raakt op, en hebben het gevoel dat alles op de lange baan wordt geschoven.
In kranten staat vaak dat pedifielen/kindermisbruikers vrij snel berecht worden, waarom nu niet?

Wie heeft informatie hierover?

Radelose vader

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K

Antwoorden (2)

De rechtsgang van een verdachte van pedofilie verloopt NIET anders dan de rechtsgang voor verdachten van andere delicten. Dus de stelling in je vraag dat deze eerder veroordeeld zouden worden is niet juist. Met alle begrip voor een trotse vader die het liever anders zou willen hebben gezien. In onderstaande link wordt uitgelegd hoe e.e.a. gaat verlopen alsmede de tijdsduur. Niets wordt op de lange baan geschoven maar heeft zijn tijd nodig voor het onderzoek.
* In verzekeringstelling 3dagen. Eventueel 3 dagen verlenging.
* In bewaring stellen 14 dagen.
* Gevangenhouding 30 dagen met ev. 2 maal verlenging (90 dagen)

Dan moet de zaak formeel voorkomen voor de rechtbank en zou het proces tegen de verdachte moeten beginnen. Als de bewijslast niet rond is kan de gevangenhouding (eventueel via een pro forma zitting) weer verlengd worden.

Het kan zo maar zijn dat je inmiddels vele maanden verder bent alvorens de verdachte ter zitting moet verschijnen en de rechtbank uitspraak doet. Daarna is er nog de mogelijkheid voor het openbaar ministerie en verdachte om in hoger beroep te gaan. In het ergste geval bij herziening of revisie van het vonnis (bij gerechtelijke dwaling) kan de zaak middels cassatie aan een ander gerechtshof worden voorgelegd.
Dan ben je gauw een paar jaar verder.
Ik wens je de komende tijd veel sterkte. M.v.g.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik kan je mijn ervaring hierover vertellen.. Ik deed op 16 december 2006 aangifte en de rechtszaak was in augustus 2007. Er kan dus heel veel tijd overheen gaan.
Heel veel sterkte. Ik weet hoe erg het wachten is..

Toegevoegd na 4 minuten:
Zie bovenstaand antwoord. Mijn dader ging inderdaad na de rechtszaak nog in hoger beroep, en daarna nog in cassatie. Al met al is in februari van dit jaar de zaak onherroepelijk geworden/afgesloten.
Ik hoop echt dat dat bij jullie niet het geval zal zijn, maar hou er wel rekening mee..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gelukkig viel er dan nog wat te wachten..in mijn geval was de dader al jaren dood voordat de verjaringstijd was opgeheven.